In time – Vegyük át az uralmat saját időnk felett!

2015.11.23 15:26

Kevesen állítják magukról, hogy elégedettek a saját időbeosztásukkal. ”Nincs időm” Napjainkban számtalanszor elhangzó kifejezés. ”Nem nekünk van kevés időnk, hanem sok az az idő, amit nem használunk ki” Jelentette ki Lucius Annaeus Seneca római filozófus is már időszámításunk kezdetekor. Néha túl soknak, máskor túl kevésnek érzékeljük a nap 24 óráját. Úgy gondolom, az egyetemisták időbeosztásának kialakítása egy igazi stratégiai játék. Mindegyikőnknek megvan a saját értékrendünk, amihez ragaszkodunk, és ami szerint rangsoroljuk a teendőinket. Ha tisztában vagyunk a kitűzött céljainkkal, azokkal a dolgokkal, amik igazán fontosak számunkra, akkor megkönnyíthetjük saját életünket. Ez nemcsak a magánéletünkre, de a munkahelyi, tanulmányi teljesítményünkre is igaz. „Hova szeretnék eljutni, milyen irányba akarok fejlődni?” Ha ezt tisztázzuk magunkban, a siker már csak kitartás és akarat kérdése.

Fókusz-prioritás

Ha tisztában vagyunk a prioritásainkkal, akkor tudatosabban fogalmazzuk meg a céljainkat, világosabb döntéseket hozunk, az előttünk álló feladatok elvégzését helyesen rangsoroljuk, okosabban tervezünk, kiegyensúlyozottabban éljük a mindennapjainkat. Általában egy-egy napra maximum 3 prioritást célszerű megfogalmazni, amiket meg is tudunk valósítani aznap. „Mindenképpen meg kell tennem.”- ezen van a fókusz, akár apró részletekről is legyen szó. Végül, a hét végén, értékeljük magunkat, mely dolgokon kell legközelebb módosítanunk, sikerült-e különbséget tennünk fontos és kevésbé fontos, sürgős és nem olyan sürgős között.

 

Feladatok rangsorolása: fontos vagy sürgős?

A legtöbbünk számára a napi teendők listája sokkal hosszabb, mint amennyit valóban képesek vagyunk elvégezni. Így aztán halasztódnak, torlódnak a feladatok. Úgy érezzük, ennek sohasem lesz vége, a teendők, és nem mi irányítjuk az életünket. A teendők halogatása, sokunk életét megnehezíti időnként, illetve a munka-tanulás-magánélet egyensúlyának fenntartása sem egyszerű feladat. Ilyenkor tudjuk igazán hasznát venni egy jól megtervezett időbeosztásnak. A tervezésre nem kell sok időt szánnnk, azonban nagyon sok időt spórolhatunk meg, ha teendőinket sorrendbe állítjuk fontosság és sürgősség szempontjából. A heti tervezés során használhatunk különböző elektronikus programokat, okostelefon alkalmazásokat, Excel táblát, határidőnaplót vagy akár asztali naptárat is. Szűkös idővel is lehet kreatívan és produktívan gazdálkodni. A sikeres emberek hatékony időbeosztással rendelkeznek.

Az idő beosztásának szabályai:

  1. Ne keverjük össze a produktivitást az elfoglaltsággal!
  2. A sürgős és a fontos nem ugyanaz!
  3. Az idő beosztásának kulcsa az önfegyelem!
  4. Tervezd meg a napod! A határidőnaplók közül azok működnek a legjobban, amelyek legalább egy üres oldalt (vagy képernyőt) hagynak egy-egy napra.
  5. Lista a teendőkről. Minden reggel szedjük lajstromba aznapi teendőinket, kitűzött céljainkat!Nem tart sokáig, de nagy segítség, ha előre szembenézünk a kihívásokkal.
  6. Rangsorolni, rangsorolni, rangsorolni. A reggel számba vett teendőket érdemes három kategóriába sorolni: A, B és C – „muszáj”, „lényeges” és „talán” – minősítéssel lássuk el a feladatainkat!
  7. Megvalósítás, ellenőrzéssel.
  8. Görgethető feladatok.A legritkább esetben kerül pipa minden feladat mellé egy adott napi listán. Jobb ezzel megbarátkozni, és a megmaradt teendőket továbbvinni a következő napra, amikor újra rangsorolhatjuk az aktuális ügyeket.
  9.  

Vissza

Elérhetőség

BGE KVIK HÖK
1054 Budapest, Alkotmány utca 9-11.
I. em. 108/A HÖK Iroda

+36 1 374 6221
+36 1 374 6245
+36 1 374 6246

© 2015 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode