Multitasking – valóban hatékony?

2015.11.23 15:27

Séta közbeni SMS-ezés, 10 megnyitott lap a böngészőben, TV nézés tanulás közben vagy akár e-mail olvasás előadás alatt. Senki számára sem új a multitasking, vagyis a többfeladatosság fogalma. Egyre jobban elterjedt a tévhit, miszerint akkor tudjuk a leggyorsabban elvégezni a feladatainkat, ha többet végzünk egyszerre.

Ebben a videóban Paolo Cardini beszél multitasking/monotasking kérdésről. Képesek vagyunk több feladatot elvégezni egyszerre, azonban az elvégzett feladatok minősége jelentős mértékben lecsökken a folyamat során.

Tehát, a közhiedelemmel ellentétben feladataink egy időben való végzése többet árt, mint használ. Az igazság az, hogy idő spórolás helyett inkább elvesztegetjük azt. Agyunk ugyanis nem képes több feladatot egyszerre végezni.

Amit igazából csinálunk ilyenkor inkább nevezhető feladatváltásnak, mint több feladat végzésének. Ugyanis ilyenkor a figyelmünk célpontját folyamatosan változtatjuk, ezzel azt eredményezve, hogy egyik feladatunkra sem figyelünk igazán.

Az egyszerűbb feladatokat képesek vagyunk egyszerre végezni (pl. telefonálás közben ruhahajtogatás). Azonban amint feladataink nagyobb odafigyelést igényelnek, nem vagyunk képesek egyszerre és jól végezni őket.

A rövidtávú memóriánk egyszerre mindössze 5-9 dolgot képes elraktározni, így a multitasking szétesik amint két olyan feladatot akarunk egyszerre végezni, amelyek odafigyelést és átgondolást igényelnek. Ugyanis az agyunk nem képes két különböző csatornán beérkező információt elraktározni a rövidtávú memóriánkba.

Éppen ezért nem hatékony tanulást közben TV-t nézni vagy megbeszélés közben végezni egyéb feladatainkat a laptopunkon, ugyanis így fontos információk nem maradnak meg a fejükben.

Monotasking

Annak érdekében, hogy eredményesebbek tudjunk lenni meg kell tanulnunk, hogyan zárjunk ki minden mást. Manapság ez egyre nehezebb, ugyanis nagyon sok csatornán keresztül, folyamatosan áramlik hozzánk az információ.

A legegyszerűbb módja a monotaskingnak az, ha előre tervezünk. Folyamatosan vezesd a feladataidat és oszd be a heti teendőket napokra. Amint látod mennyi tennivalód van egy napra, már be tudod osztani, hogy mikor lesz időd megcsinálni őket.

A hatékonyság fő eleme a magunk és határaink ismerete. Ha tudod magadról, hogy 15 percig vagy képes folyamatosan megtartani a figyelmedet egy adott feladaton, akkor 15 perces blokkokban kell beosztanod a teendőket. A blokkok között érdemes pár perces szüneteket tartani, amíg másra koncentrálsz, majd visszatérni az eredeti feladathoz.

Vissza

Elérhetőség

BGE KVIK HÖK
1054 Budapest, Alkotmány utca 9-11.
I. em. 108/A HÖK Iroda

+36 1 374 6221
+36 1 374 6245
+36 1 374 6246

© 2015 Minden jog fenntartva.

Powered by BGF KVIK HÖK